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what->title What is it? ¿Qué es?
software->title Software Software
classroom->md ### Tip: The world for education!

We have created a world for your educational project especially reserved
for education. To access it, go to the `Client` tab, choose the address
`framinetest.org`, and change the Port from `30000` to `30001`.
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### Creating and building together

Learning to define a common objective and then learning to coordinate to
cooperate and collaborate to achieve are essential in the game.

… Some recommendations:

- It is often advisable to start cooperative/collaborative work in small
groups (which you can expand later).
- Often, a distribution of roles within the groups of players will be set
up. But if this is not the case, do not hesitate to facilitate this
distribution.
- Some players will be much better than the teacher himself. That’s normal!
Feel free to give more responsibility to the more experienced players.

#### Crafting: make your tools

The [crafting](http://wiki.minetest.net/Crafting) is the method
for creating new [blocs](http://wiki.minetest.net/Blocks)
(or [objects](http://wiki.minetest.net/Items)) in the game. Thus, to "craft"
something, the player will have to open his inventory (key <kbd>I</kbd> of
the keyboard), open its craft table (or manufacturing grid) then place the
blocks (or objects) already at his disposal there according to a specific
arrangement (that the player will have to find by itself by logically
selecting the right materials).
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#### The first collaborative constructions?

As for all game constructions, the choice of materials is an essential
step. If the latter is bad, the buildings built could well disappear because
of the erosion processes! The same principle of reflection must be applied
for each object/block, including living things (animals and plants).

### Examples of educational activities

Here are a few possible ways of using education:

- “How about we replicate our college to scale?” (Mathematics, Technologies)
- “Let’s explore a new planet” or “Let’s study the influence of man on the
settlement of an environment” (Life and Earth Sciences)
- “Reproduce a historical battle” (History, English)
- “Let’s imagine and dream our city of the future!” (Geography, SVT,
English)
- “Building a world without weapons?” (Philo)

### Going Further: Resources.

- The [educational applications](https://framablog.org/?p=6937) of
@:color.minetest-edu [FR]
- More educational resources [on
SVTux](https://yoda.nohost.me/svtux/minetest-accueil.html) [FR]
- Install [your Minetest server](@:link.cloud/@:cloud.minetest) [FR]
- The [Minetest official website](http://www.minetest.net)
- The [Minetest’s wiki](http://wiki.minetest.net/Main_Page/en)
- The [Minetest’s forum](https://forum.minetest.net/)
Tip: El mundo para educación!

Para proyectos pedagógico, hemos creado un mundo especialmente reservado
a la educación. Para acceder, aselecciona la pestaña `Cliente`, elige la
dirección `framinetest.org`, y cambia el puerto de `30000` a `30001`.
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### Creando y construyendo juntos

Aprender a definir un(os) objetivo(s) común(es), y luego coordinars
para cooperar y colaborar para conseguirlo(s) es esencial en este
juego.

… Algunas recomendaciones:

- Es en general aconsejable empezar el trabajo cooperativo/colaborativo en
pequeños grupos (que pueden ampliarse mas tarde).
- Se suelen distribuir papeles para cada uno de los jugadores dentro del
grupo. Pero si no es el caso, no duden en facilitar esta
distribución.
- Algunos jugadores serán mejores que el mismo(a) profesor(a) ¡Es normal!
Sientase libre de dar más responsabilidades a los jugadores con más
experiencia.

#### "Caftear": Haz tus herramientas

["Craftear" - de crafting en ingles-](http://wiki.minetest.net/Crafting) es el método que permite la creación de nuevos [bloques](http://wiki.minetest.net/Blocks) (o[objetos](http://wiki.minetest.net/Items)) en el juego.
Luego, para "craftear" algo, el jugador deberá abrir su Inventario (tecla
<kbd>I</kbd> del teclado), abrir su tabla de "crafteo"(o la rejilla de
manufatura) y ordenar en ella los bloques (u objetos) a su disposición según
una distribución específica (que el jugador deberá encontrar por si mismo,
de forma lógica, seleccionando los materiales adecuados).


#### ¿Las primeras construcciones colaborativas?

Como para el conjunto de las construcciones del juego, la elección de los materiales es una etapa esencial. Si no es correcta, el edificio construído podría
desaparecer ¡por culpa del proceso de erosión!. El mismo principio de reflexión
debe ser aplicado para cada objeto/bloque, incluyendo los seres vivos (animales
o plantas).

### Ejemplos de actividades pedagógicas

Aquí van algunas pistas explotación pedagógicas posibles:

- “¿Y si hacemos una réplica de nuestro colegio a escala?” (Matemáticas,
Tecnologías)
- “¡Partamos a explorar un nuevo planeta!” o “Estudiemos la influencia del ser
humano sobre la colonización de un entorno” (Biología y Ciencias de la Tierra)
- “Reproducir una batalla histórica” (Historia, Lengua)
- “¡Imaginemos y soñemos nuestra ciudad del futuro!” (Geografía, Ciencias de la Tierra, Lengua)
- “¿Construir un mundo sin armas?” (Filosofía)

### Ir más allá: Recursos.

- Las [aplicaciones pedagógicas](https://framablog.org/?p=6937) de
@:(color.minetest-edu) [FR]
- Más recursos educativos [en
SVTux](https://yoda.nohost.me/svtux/minetest-accueil.html) [FR]
- Instalá [tu propio servidor Minetest](@:link.cloud/@:cloud.minetest) [FR]
- El [sítio oficial de Minetest](http://www.minetest.net)
- El [wiki de Minetest](http://wiki.minetest.net/Main_Page/en)
- El [foro de Minetest](https://forum.minetest.net/)
slides->[3] Use the game to learn and teach. Utiliza el juego para aprender y enseñar.
classroom->title Use in classroom Utilizar en clase